Et Innblikk i Musikkbransjen

Sanni

Christian Sanni er en gutt som droppet ut av videregående for å jakte drømmen. Nemlig å jobbe i musikkbransjen. Han arrangerte på eget initiativ en musikkfestival i hjembyen Notodden – noe som skapte stor blest. Det ble Sannis´ første steg mot drømmejobben. Vi i MAS intervjuet denne svært så travle fyren over nett, mens han hadde hendene fulle med andre oppgaver. Her har du resultatet.

 

Hei Christian. Takk for at du tar deg tid til oss. Kan du fortelle oss litt om hva jobben din går ut på?

 

- Jeg jobber med booking og management for Norske artister. I korte trekk så forvalter vi artistenes karriere. Det er en enkel beskrivelse av det jeg gjør.

 

Jobber du også med hvordan artister skal opptre i media?

 

- Til en viss grad. På noen av mine artister så sitter jeg kun som en agent, og et viss bookingansvar. Altså ansvar for offentlige opptredener som artisten gjør. De artistene som man har et “management”, altså et team rundt, er jobben min litt mer utfyllende. Da er man med på å presentere og representere artisten i alle offentlige situasjoner. Vi har også ideer og tanker rundt hvordan artisten skal fremstå, men har ofte eksterne PR-selskaper som håndterer situasjonen – fra artist til medier.

 

Hvordan kom du inn i denne bransjen?

 

- Tja. Kort fortalt har jeg har alltid vært interressert i “faget”. Jeg har på frivillig basis drevet en festival sammen med gode venner. Det kom også et tidpunkt hvor jeg fikk en mulighet til å være først ute med en artist som heter Chris Medina, noe som satte litt fart i jobbmulighetene. Etter tiden med Medina så møtte jeg veldig mye “bransje” på kort tid, og benytter de mulighetene jeg har til å stikke nesa frem. Kort tid etter så droppet det en hyggelig invitasjon til jobbintervju.

 

Fra artistpartner som du jobber hos nå?

- Jepp. Og noen få andre.

 

Hvordan er det som fersking å gå rett inn i en jobb som dette?

 

- Det er en stor utfordring, men det er nok som for alle som hopper inn i et nytt miljø. Man vet ikke helt hva man kan forvente seg, så det gjelder å være fokusert, målrettet og samtidig ha åpne ører. Nå runder jeg snart 2 år her i Artistpartner, men hver dag er ikke den samme. Jeg lærer ting hver eneste dag – noe som jeg liker. Jeg er av natur en person som aldri kunne sittet på Rimi og slått inn varer.

 

Kan du prøve å gi en kort beskrivelse av hvordan det norske musikkmiljøet ser ut i dag?

-Dette blir jo da fullt og helt fra min synsvinkel. Personlig så må jeg jo understreke at jeg er mer orientert i dagens pop-musikk eller den kommersielle delen av bransjen, hvis man ønsker å kalle det. Musikkbransjen i Norge går vel for så vidt slik som den gjorde da jeg først startet. “Fysisk” musikk selger ikke like bra som det en gang gjorde. Live-bransjen er fortsatt veldig aktiv. Konkurransen er fortsatt ganske stor, da det til stadighet kommer flere og flere artister inn på de forskjellige markedene. Dette er bare korte trekk altså.

 

Men jeg vil jo tørre å påstå at vi fortsatt er splittet, både som publikummere og som artist. Da vi har to musikalske veier å gå. Man har (for å sette det på spissen) “inde-cred-P3” og “blod-kommerisielle” NRJ, som ytterpunktene.

 

Så du mener at man ser lite til at folk har en videre musikksmak nå som streamingtjenester som Spotify og Wimp har blitt allmeneie?

 

- Jeg tror nok kun dette har vært med på å gjøre musikk mer tilgjengelig. Det vil i praksis si at “ny musikk” er lettere å oppdage. Det gjør jo slik at folk, f.eks meg selv, kan like godt høre på Staut som jeg kan høre på Erik og Kriss. Mulig jeg er unntaket, men selvfølgelig hjelper streamingtjenestene deg til å kunne lytte på den musikken du vil, hvor du vil, eller få presentert ny musikk igjennom forhåndsvalgte spillelister laget av venner eller venners venner osv.

 

(beklager, hvis jeg skriver litt rotete.. jeg sitter i tlf.. he he)

 

Det går fint du er jo en travel fyr. Har du noen tips til artister vi burde holde ørene åpne for i fremtiden?

 

Personlig følger jeg stort sett med på de tingene jeg selv har fått gleden av å jobbe med, men Dreamon tror jeg får et godt år i 2013/2014. Dette sier jeg på bakgrunn av noe av det nye materiale han kommer med, en turne vi sitter og booker, samt et par bra festivaler i år. Sist, men ikke minst, er han en fantastisk flink artist.

Samtidig så ville jeg notert meg navnet Aleksander Walmann bak øret.

 

Føler du at du har kapret drømmejobben?

 

Jeg føler i allefall at jeg har kapret min drømmejobb !


Tusen takk for intervjuet!

legg igjen en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>